torsdag 24 mars 2016

Våren är på gång

Så försvann nästan all vår snö på bara några få dagar. Plötsligt inser jag att det var i går jag skulle klippt ner alla vissna gamla perenner i rabatterna. Nu bli det riktigt farligt för de stackars lökväxterna när jag ska in och trampa och riva. Varje år är jag lika förundrad över allt som poppar upp ur jorden så fort snön försvunnit. Det är som startskottet i ett hundrameterslopp, allt måste legat där och bara väntat.

Trekantsrabatten vid huset med utsikt över grusgångsrabatten och gårdsbutiken.
Det finns massor av härliga snödroppar här under silverpäronträdet och scillan
är på väg upp. Här finns det även mängder av trädgårdsklot av alla de slag. 

Samma rabatt med utsikt åt andra hållet.

Nu är årets första trädgårdspass avklarat och ett par rabatter riktigt presentabla. I ett nafs bestämde jag mig för att allt gammalt visset skull bort. Det gick liksom inte att låta bli. Jag var på väg in från lagår´n efter att ha tittat till vårens första lammungar. Nu är det vår på riktigt.

Snödroppar nedanför rabatten vid lusthuset.

Iris som är så blå att det nästan lyser om det.

Ha nu en riktigt fin påskhelg. Jag har långledigt från blomsteraffären men öppnar gärna gårdsbutiken om någon har vägarna förbi. 



Glad Påsk
önskar
Elisabeth



4 kommentarer:

  1. Härligt Elisabeth! :) Så vackert det blommar i era rabatter och vad härligt med årets första trädgårdspass. Önskar er en riktigt glad och fin påsk.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Härliga vårbilder, hittade min första blåsippa i stora knoppar igår. Glad påsk!
    Marika

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där med allt man skulle ha gjort igår!
    Ja nu exploderar det i trädgården. Ser att de fina irisarna står i en nergrävd kruka, undrar om det är en slump eller om det finns en tanke...
    Fortsatt skön påsk önskar Laila

    SvaraRadera
  4. Ja visst det är ju de fina vårblommorna man vill se. Härliga färger att mötas av
    Ha en fin Annandag
    kram Meta

    SvaraRadera