onsdag 30 december 2015

Trädgårdsåret 2015


Ett trädgårdsår till ligger bakom oss. Otaliga timmar av av putsande, rensande och ... Nej, nu sitter jag här och ljuger. 

Min trädgård sköts numera lite på en höft. Några stulna minuter här och några där men alltid samma innerliga längtan efter mer tid att hinna. Tid att hinna hindra förfallet och tid att fullfölja gamla projekt och att kanske kanske hinna starta några små nya. 

Min trädgård är ett "näsan över vattenytan projekt" men inte mindre älskad för det. En liten träning i att se skönheten i förfallet, att acceptera att inte allt blir som man tänkt.
Tacksamhet och vördnad för livet, skapelsen, skaparen. 

Pärlhyacinter i januari. Trädgårdsåret börjar inomhus med mycket trädgårds-
längtan och härliga vårlökar som får följa med hem från blomsteraffären.

Snödroppar i februari. Helt plötsligt finns de bara där.

Scilla och vårlök under silverpäronträdet.

När naturen själv får välja. Små frön som gärna gror i gruset jämte en varm
betongplatta. Löjtnanshjärtan som hittat sin egen växtplats. 

Maj och tid för sådd av grönsakslandet.

Härliga försommartid med aklejor och prästkragar i blom.

Högsommar och pionerna bjuder på trädgårdsshow.

2015 blev året då mina taggtrådshjärtan såg dagens ljus.

Sensommarprakt vid lusthuset.

Hösten smyger in med morgondimman.

Visst kan även ljusblått och vitt kännas lite höstigt. Det handlar lika mycket om
nyanser och sortval och om att skapa en känsla som om själva färgen.

Rimfrost och pudersnö. Visst är trädgården vacker även i december.

Nu sitter jag här och försöker summera mitt trädgårdsår och av en händelse upptäcker 
jag att detta är mitt femhundrade inlägg efter hela fem års bloggande. Jag tänker inte 
bli allt för nostalgisk över detta och inte fira eller så. Jag vill bara tacka för i år och 
önska er alla ett riktigt gott nytt år med med massor av odlarglädje och trädgårdsdrömmar.



Gott Nytt År
Elisabeth






7 kommentarer:

  1. Så fint du skriver. skulle gärna göra en sån krönika med men se det blir inget med det.Jag för min del tycker att din trädgård är sååå fin och jag njuter varje gång jag är där, Nu går jag och hoppas på irisen jag fick att den ska bomma i år.
    Du ska ha tack för alla fina kommentarer jag fått under året och att du kikar in hos mig
    Ha nu Ett Gott Nytt År.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder och ord! Ett gott nytt år önskar jag också dig.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker årskrönika och jag blev omedelbart förälskad i dina fina taggtrådshjärtan!
    Ett fantastiskt trädgårdsår 2016 önskar jag dig !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Visst blir det fint när naturen själv får välja. Tack för inspiration, trevliga inlägg och grattis till nummer 500. Får mig att undra hur många jag själ har gjort, men det kan nog inte vara fler än 200 på två år. Vi har nog samma bloggtakt ungefär.
    Gott nytt år önskar jag dig också
    Anette

    SvaraRadera
  5. Härlig sammanfattning och ditt taggtrådshjärta är fantastiskt...vill ha! Gott Nytt År och Tack för alla trevliga inlägg du bjudit på! Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Härliga stämningsfulla bilder av ditt trädgårdsår.
    Önskar dig ett Gott Nytt År.
    Marika

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder av din fina trädgård och det där taggtrådshjärtat tycker jag bara är så fint! Grattis till nr 500 och gott nytt år till dig också:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera