fredag 11 december 2015

Blommig fredag: En vacker vy

Ibland kan jag känna mig lite enformig. Det är ofta samma saker som hamnar på bild.
Här hemma har jag mina favorit vyer: utsikten från balkongen, grusgången med rabatt, vägen hem till Högagärde och så sist men inte minst utsikten bakom huset. Här tittar vi upp mot Ekebacken, vår egna lilla utsiktspunkt 309 meter över havet. Landskapet är böljande och varierat. Några åkrar, stenmurar, ett körsbärsträd och ängsmark längst upp innan skogen tar vid.





Det känns som om jag har sagt det här för ut, men skulle ni kunna tänka er den här marken med skog. Tät granskog, inga betande djur, inget gräs, inga blommor. Jag kan 
det inte. Kort sagt tänkte jag att vi skulle fortsätta att bruka våra små åkerplättar här 
på jorden så länge vi orkar mannen, jag och fåren. 

Jag har aldrig riktigt förstått mig på dem som säger att idisslare är farliga för miljön och orsakar koldioxidutsläpp. Levande varelser, allt organiskt liv, är bara en del  av ekosystemet. Det är bara vi tvåbenta och som lärt oss hitta på lite för mycket farliga saker.

Fler inlägg på temat "en vacker vy" hittar ni i länksamlingen Blommig Fredag


Ha en riktigt fridfull 3:e advent

Elisabeth


 

7 kommentarer:

  1. Vilka fina vyer.
    De i dimma ser riktigt trolska ut.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker vy! Så olika under olika årstider, vackert oavsett.
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Fantastiska bilder i olika skepnader!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Hej Elisabeth!
    En vacker vy, och fint att få se den under olika årstider. Jag tillhör dem som gärna ser betande djur i öppna landskap. Skogen är vacker, men inte överallt.
    Ha en fin tredje advent.
    Marika

    SvaraRadera
  5. Du har verkligen fina vyer runt omkring hos dig. Det säger jag varje gång jag åker där.Dina bilder ger oss verkligen den känslan också
    Ha det gott på lucia
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Du har många vackra vyer runt dig och visst bidrar öppenheten till det. Ert småskaliga jordbrukande med idisslare är väl inte det stora problemet om jag fattat rätt. Men det är svårt att sätta sig in i och få en helhet.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Så vackert och fridfullt! Vi andra får skatta oss lyckliga att det finns människor som ni som ser till att vi får ha kvar våra öppna landskap. Älskar det verkligen!
    Önskar dig en skön helg!
    Katarina

    SvaraRadera