söndag 10 maj 2015

Vårplanteringar. Äntligen.

Varje år är det samma problem, när jag känner mig redo att plantera penséer och annat vårlikt är säsongen nästan över. Så kan det bli när man bor på småländska höglandet, på en höjd av närmare 309 meter över havet och med samma odlingszon som Östersund, på ett ungefär. 

Odlarna tycks inte riktigt förstå mitt och många andras problem men efter lite letande blev det i alla fall planterat i mina stora zinkkrukor. Slutet gott allting gott fast nu är det bara det att det är så ruggigt ute att jag inte ens vill gå ut och fotografera.....



Bellis, stäppsalvia, ´Silver Fall´ och blå violer blev det i den här planteringen

Vi kryddar med lite ull som vanligt, för att täcka all naken jord.

Lite tädgårdspynt kan jag inte motstå.

Små förskrämda penséer tittar försiktigt upp över krukkanten.

Björkriset sen i påskas får vara kvar men nu är fjädrarna borta och jag har bundit
ihop det upptill istället. 



Ha en fin vårvecka
alla ni där ute i vårt avlånga land

Elisabeth


7 kommentarer:

  1. Vackra planteringar, de små penséerna och violerna kan jag inte få nog av, den rödvita är förtjusande. Har fyllt på lagret i veckan, de skulle gärna få blomma hela sommaren. Grått och ruggigt här med, men igår var det helt underbart.
    Ha det bra! Marika

    SvaraRadera
  2. Sååå snyggt med ullen i krukorna - tack snälla för tipset !
    Har en påse full som jag glömmer bort ibland.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Åh, en av mina favoritväxter - salvia. Är det stäppsalvia du satt i krukan? Fin kväll till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu såg jag den fintstilta texten att det var stäppsalvia :-)

      Radera
  4. Ja det där blev ju så fint och den rosa penséen är så fin. Har upptäckt att mina har ränt i höjden. Har varit tvungen att ta in dom för det är inget hå i krukan och det har blivit för mycket vatten då efter allt regnandet. tänk man är aldrig nöjd.
    Ha det gott i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Underbart fina vårplanteringar! En vår utan Penseer är ingen riktig vår. Så fint det är med ullen och den lilla vimpeln. Ha en ny skön vårvecka/ Titti

    SvaraRadera
  6. Så fint du gjort och dina rostiga taggtrådshjärtan SÅ FINA!
    Ha det gott!

    SvaraRadera