onsdag 25 juni 2014

Sommarkväll

Min sommarkväll känns lite som en Pälle Näver dikt. Luften fylls av doft från schersmin 
och uppe i backen bakom skogen anar jag en rosa solnedgång. Natten blir aldrig riktigt mörk och friden svävar in över trädgården. Min busiga mormorsträdgård där rabatterna fylls och svämmar över av pioner, fingerborgsblommor och prästkragar.




Aftonpsalm
Låt mig spänna bönens vinge;
himlen är så hög ikväll.
Friden svävar över jorden,
viskande vid varje tjäll.

Bortom skogen, bortom bergen,
upp mot aftonskyn det hörs
som ett stilla sus av vingar,
som av längtan uppåt förs.

I Betania, när kvällen
bringar doft från ros och slån,
vill i afton tyst jag möta
timmermannens store son.

Djupt jag böja vill min panna
för ditt höga majestät,
ej i bävan men i kärlek,
vill jag lyss till dina fjät.


Mästare! Jag ser dig komma
outsägligt rik och skön;
låt mig röra vid din mantel
med mitt hjärtas tysta bön.

Pälle Näver



Skalden från Stenberga i Småland var träffsäker, rolig och finstämd när han skildrade människor, natur och ja, till och med snusdosor, i sina dikter. Jag har en förkärlek till 
hans "Aftonpsalm" som jag nynnar på när jag går här i trädgården och fotar mina pioner i kvällsljuset. 


Ängel eller ballerina? Ja inte vet jag men min vita pion har störtdykt ner i nepetan och
fler busiga pionbilder utlovas i nästa inlägg.

Sommarfrid åt er alla
Elisabeth



2 kommentarer:

  1. Vackert,både dikten och blommorna.Ha en fin dag! Kram Ulrika

    SvaraRadera
  2. Bara värmen som fattas annars är det ljuvligt nu!
    Kram

    SvaraRadera