söndag 26 januari 2014

Lammliv

Nu var det dags för lite lammbilder igen tycker jag. Alla tackor utom tre har lammat så 
nu är vi snart i mål för den här gången. Jag börjar känna mig lite sliten efter allt passande även om jag verkligen älskar lamningstiden. 

En av de "stora" busarna.

Men mamma varför skriker du så? Jag är ju här.

Matdags.

Hon ser ut som en gammal mjölkko och hon är en av de roligaste tackorna vi har.

Det gäller att skynda sig om man ska få något.

Vilostund

Men nu är det söndag och jag ska bara passa lamm och lata mig så mycket jag kan. Härliga lata söndag. Härliga vilodag. Härliga lammungar.


Lammhälsningar
Elisabeth


Vi har fått flasklamm också. Det lite är som att bli småbarnsförälder igen för ett lite, litet tag, åtminstone vad det gäller matning. Men mer om det en annan gång.



10 kommentarer:

  1. OHHH vilka underbara små lamm.Så fina bilder du har tagit. Vad kul att ha dom kvar och minnas den dagen du inte orkar eller har lust att ha lamm.mer.( Jag undrar om den dagen kommer Neeej)
    Skulle jag få köpa ett nystan sånt där mysigt garn av dig?
    Hör av dig på min mail.( metacold@hotmail.com)
    Ha en välbehövlig vilodag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Fina fina foton! Det är så roligt att se dom!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  3. Helt bedårande....så sööööta....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Så mysigt det verkar, mitt i allt jobb! Och fina foton!

    SvaraRadera
  5. Åh, himmel så gulligt, ulligt och mysigt!
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  6. Åhh, dessa underbara bilder på dina lammungar! Vid det här laget vet du min längtan!!

    Hoppas din söndag blev riktigt vilsam!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Vilka fina lammungar ni fått! Varför låter ni tackorna lamma så tidigt som i Januari? Jag som är ny i får branchen blir ju nyfiken.... Hur många tackor har ni och hur många lamm blev det?
    Önskar dig en trevlig vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk vill ju äta lammkött hela året så då får man försöka leverera hela året. Handeln ställer krav på slakterierna och slakterierna ställer i sin tur krav på oss producenter. Sedan finns det förstås både för och nackdelar med alla produktionsformer. Vi får arbetet lite mer utjämnat när vi har två lamningsomgångar (den andra är i april) Man får bättre betalt för lammköttet på vinter, vår och sommar och hemskt dåligt på hösten. Det bästa med januarilamningen tycker jag är att när det blir sommar så är lammen avvanda och då kan man släppa tackorna på naturbeten och andra lite sämre beten. Tackor med lamm ställer riktigt höga krav och det är väldigt stressande. Sintackorna är så förnöjsamma. Det här svaret kan faktiskt bli ännu längre så jag tror att det får bli ett litet inlägg om det längre fram.

      Kram Elisabeth

      Radera
  8. Underbara bilder! Mina händer känner plötsligt ett väldigt lammklappningsbehov :) Jag får vänta till i mitten på mars när en lammgård i närheten brukar ha klappdagar.

    SvaraRadera
  9. Men åh vilka ljuvliga sötnosar! Känner verkligen hur jag börjar längta efter grannens lamning. Får gå hem och klappa kattpäls så länge :)

    Grattis till tillökningen :)
    //Linda

    SvaraRadera