onsdag 4 september 2013

Tomater och tigerliljor.

Just nu frossar vi i tomater. Jag känner mig så oändligt rik och kan inte riktigt minnas när jag köpte grönsaker senast. 

Egna tomater smakar gudomligt gott och så drygar vi ut med "härproducerad" paprika, bönor, sallad och lite annat. Valet att äta mycket frukt och grönt känns ganska lätt såhär års men det slår mig att den som ser vad jag bär hem i min matkasse från affären lätt skulle kunna tro något annat.

Några olika sorters tomater och tagetesen ´Mr Magestic´ som jag har som kant-
växt i odlingsbäddarna.

Jag hade tänkt göra ett litet mer ambitiöst inlägg om mina tomater med så märker jag att jag slängt nästan alla mina gamla fröpåsar..... och jag som inte vet vad alla heter. Som vanligt odlar jag´Money Maker´´Gardener´s Delight och gul pärontomat men där tar minnet slut. Jag har en röd långsmal sort som ser ut precis som mina paprikor, en biffig mörkröd och en grön-orange trigrerad sak och kanske någon mer.

Allt jag har att säga är egentligen bara: Smaka och se - tomater är gott.





Eftersom vi ändå håller till vid växthuset i dethär inlägget slänger jag med att par bilder från utsidan också. Här är det tigerliljorna och bärbuskarna som regerar.





I växthuset regerar Bamse, åtminstone tillfälligt. Det är kanske en överdrift att påstå att han gillar tomater men han slappar gärna i växthuset. Han är en riktig livsnjutare som alltid hittar trädgårdens varmaste och mjukaste liggplatser.


Ha det gott
Elisabeth



4 kommentarer:

  1. Visst är det skillnad på egenodlade tomater. Har några små plantor i kruka på altan som gett lite tomater. Blir nästan som godis:)
    Fin höstfärg på liljan!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jag har nog skrivit det tidigare, men jag är verkligen så imponerad av dina bilder. Det är ett sådant lugn i dem. Och så är de så vackra!

    Ha en fin dag!
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Det är nästan svårt att förstå att det kan vara så stor skillnad i smaken på egna tomater och köpta, men det är det! Tyvärr hann inte mina tomater med i år, jag var ca 1 månad sen i våras. Men jag är lycklig för jag får av våra vänner!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Ser så härligt ut med dina tomater! Våra har nästan vissnat ner nu men de var också väldigt tidiga. Men ännu finns det en del och jag går och äter dem som godis. I juli fick vi ge bort en massa också för vi hann inte äta själva. Jag har Gardner´s Delight för andra året och ska prova Money Maker nästa år, tack för tipset!
    Ha det gott!

    SvaraRadera