lördag 19 maj 2012

Damm och trädgårdstrivsel.



Stora vattenfallet i Granskattehult.

Jag har gett mig själv inköpsstopp vad det gäller växter -  det är redan fullt
i rabatterna. Detta till trots tog jag en sväng till min närmaste trädgårdsbutik
Granskattehults damm och trädgårdstrivsel . Jag skulle ju bara titta lite
och insupa lite inspiration men så gick det som det gick.























Vid närmare eftertanke kom jag fram till att min nyaste rabatt, den vid garagenedfarten, faktiskt ser lite gles ut så nog fanns det anledning till shopping alltid. Min tanke är att blommorna här skall gå i lite smutsiga aprikosrosa toner med dragning åt vinrött. Visst låter det härligt med ack så svårt men jag tror att trädgårdskungsljuset ´Jackie´kommer att göra sig bra.

Sedan blev det ett rent impulsköp av blåsippan´Rubra Plena´. Den lär vara en riktig raritet. Hoppas nu bara att den trivs med jag tror inte riktigt på ´Jackie´som sällskap. Tror ni att den trivs bland julrosorna eller ska jag gräva ner den ute i blåsippsbackarna. Jag är inte riktigt typen som vill byta jord i rabatterna för att växterna ska få det optimalt.

Nej nu har jag svamlat nog om mitt. Jag tror att ni mycket hellre vill ta en titt
på trädgården i Granskattehult. De har förutom buskar, träd och perenner och allt
det där andra som man förväntar sig, ett enormt utbud för den som vill anläggga
sin egen trädgårdsdamm. Jag bjuder på lite bilder från den härliga visnings-
trädgården (några av dem tagna förra sommaren) titta och njut.


Stora fiskdammen i början av juli.


Samma damm - nu.


En liten bäck  mellan två av dammarna.


Väldiga hav av perenner,

Den nya rabatter med vårlblommor bl.tulpaner, anemoner och hundtandsliljor.

Ha en riktigt
härlig trädgårdssöndag.

Elisabeth









5 kommentarer:

  1. Bra med tips till dammen! ;-) Vi ska plantera växter i och runt dammen som vi byggde förra året. Fast en del har vi ju redan flyttat från andra håll i trädgården...

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Glömde ju säga att bilderna på fåren är underbara! Tant Grön här i närheten brukar ha fårsläpp på 1:a maj.
    www.tant-gron.nu

    Fårhälsningar ;-)
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Tack för besöket och känner igen mig,inte lätt att hålla fingrarna i styr när det gäller blommor.Hoppas det blir fint i dina rabatter.
    //Kicki

    SvaraRadera
  4. Ja, jag förstår att det var omöjligt att komma därifrån utan att ha fallit för någonting, underbart ställe tycker jag. Vete, sjutton om det inte blir en sväng snart igen, jag har beställt Blåbärstry/Honungsbär där, hoppas det har kommit hem.(:D Spännande med nya rabatten det blir en utmaning att hitta rätt växter i färgskalan och kommer säkert attt bli jättesnyggt ! Kul om du kommer och hälsar på någon dag, även om trädgården är under upparbetning (:D ungefär lika mkt skamvrår som de land jag har hunnit bygga upp hitills men å andra sidan har jag en 10 år tills framsidan ska vara färdig, så jag hinner. Kanske en minibloggträff/trädg träff med folk i närheten? vi får höras om det, jobbar ju konstiga tider. Ha det gott!

    SvaraRadera