onsdag 18 januari 2012

Ettårskalas med vallmo.

Jag bjuder på ettårskalas, eller ska vi säga kalas med ettåriga blommor, där vallmon är
en klar favorit.

Just nu lever jag lite i det förflutna. Jag botaniserar bland sommarens alla trädgårdsbilder och hittar en och annan godbit som jag inte bjudit på förut. En enkel lila vallmo har tagit plats i trädgårdslandet där den lever ett närmast perennt liv. Den
frösår sig snällt och återkommer år efter år. Jag odlar mer än gärna ettåringar i trädgårdslandet, det blir liksom mycket roligare att odla grönsaker då och mycket
mycket vackrare.

Vad vallmon heter kommer jag inte längre ihåg och fröpåsen har jag typiskt nog slängt.
Jag brukar skicka efter mina vallmo frön från Rara växter men där hittar jag den inte i sortimentet. Bland fröpåsarna hemma hittar jag endast en gammal skrynklig påse från Visingsborgs Örtagård med den handskrivna texten  "lila vallmo". Jag undra om det
möjligen skulle kunna vara den.... hm. Det lär jag väl inte få reda på, fröna är säkert döda efter så många år.

Se så vacker den är när solen lyser genom de tunna
kronbladen. Här får den sällskap av gurkört.




Blåklinten(!)´black boy` och blommor från en rotselleri som övervintrat blir
fint sällskap liksom bergeniablad som är oumbärliga i floristträdgården.

När man har ett sådant överflöd måste man ju så klart plocka in en och annan bukett
även om hållbarheten är försvinnande kort på just vallmon. Jag kommer på mig själv
med att ha blivit lite tråkig och bekväm när jag tänker ordet " skräpar". Vilken trist
tanke egentligen, att inte vilja plocka in blommor för att de en gång vissnar och dör.  Bort bort med den trista tanken. Våra ettåriga blommor mår i de allra flesta fall bra
av att vi plocka av dem. Om blomman vissnar och sätter frö tror växten däremot
att det är höst och slutar blomma. Ringblommor och luktärter är kanske det bästa exemplet på hur bra det verkligen är.  Så plocka mer och få en längre sommar.

Ha det gott alla
trädgårdsälskare.

Flitiga Lisa



15 kommentarer:

  1. Helt underbar vallmo och vilken vacker bukett ! Visst är det härligt att botanisera i sommarbilderna nu och drömma om kommande sommar !

    Ha det så gott !
    Kram /Isa

    SvaraRadera
  2. Men så roligt att du bloggar om just den vallmon som jag efterlyste i min blogg igår! Titta in får du se! Och den är verkligen otroligt fin, till sommaren ska jag också ha den. Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Suverän i sina färger! Bedårande helt enkelt. Sedan när jag kom ner till din bukett med den vinröda blåklinten som bukettvän bara dog jag en smula.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Oj vad fint... du har ju världens vackraste trädgård♥
    Och den vallmon skulle man ju vilja ha lite små frön av...
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Finfint att du länkat dina fina sommarblomskombos - gillar verkligen det vita, blekgula, silvriga och så den mörka chokladblomman på det.

    Kram igen

    SvaraRadera
  6. Villken fin vallmo, härlig färg. Synd att du inte vet vad den heter.

    SvaraRadera
  7. Underbara sorter du hade i trädgården...vilken fantastisk färg! Det med plockandet av valmon...tror du att det blommar mer om man plockar blommorna på dem perrena sorterna? Jag vågar inte plocka mina stora maffiga röda sorten...och dem blir inte fler heller...
    Karla.

    SvaraRadera
  8. Ursnygg bukett! Och den där Black boy... honom är jag sugen på ;o)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Der findes ikke noget så skønt som valmuer. Smukke ...

    SvaraRadera
  10. Underbar vallmo! Jag har nu tre sorters vallmofrö varav en ska se ut som den du visar. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska göra med fröerna. Ska jag dra upp dom inne, eller ska jag bara kasta ut dom i trädgården i vår - eller dom kanske måste ha kyla på sig!?

    SvaraRadera
  11. Underbar vallmo och ännu underbarare (kan man säga så?... jag gör det i alla fall hihi) bukett!!!
    Vallmon påminner i färg och de mörkare "fläckarna" om en pionvallmo jag har, de hade nog varit härliga tillsammans.
    Kommer du på vad den heter måste du skriva det på bloggen!
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  12. Så fantastiskt vackert med vallmo, och kombinationen med gurkört, såå fint. Tänk att vallmo är inget jag har i trädgården, men något jag har tänkt sätta i många år... hm, kanske blir det av i år tackvare dina fina bilder! Trevlig helg önskar Lotta ♥

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Hittade precis hit och måste säga att du har en jättefin blogg.
    Härliga blom och växtbilder. Fantastiska djurbilder. :)
    Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
  14. Så jättevacker vallmo och så jättesnygg blåklint och så fint i kombination! :-)

    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  15. Underbara vallmon och vilken fin bukett! Längtan sätter in direkt!
    Vanligt nu förtiden med avbrott verkar det som.
    Kul om du gillade vår nya trädgård. Har tyvärr inte haft tid att vara i den så mycket. Men det kommer ju en ny säsong!
    Ha det gott och tack för din häslning.
    Annika

    SvaraRadera