onsdag 13 juli 2011

Sommarpyssel.

Sommar och semester. Lata härliga dagar på stranden med en god bok. Långa
spännande resor till några av drömresmålen.......Nej jag bara skojar, inte tror
ni väl att jag kan lämna min kära trädgård och alla fåren särskilt många dagar
såhär mitt i sommaren, nu när det händer så mycket.


Äntligen får mina pioner namnskyltar.

En viss lättja har ändå infunnit sig hos oss här på Högagärde. Ensilageskörden
är klar för den här gången och vi har hunnit avverka hela två små men härliga minisemestrar. Jag kämpar på med nya stängsel till fåren lite varje dag, plockar
bär och skjutsar runt på barnen.

 Men allra mest går jag runt i trädgården
och bara skrotar

och då får man på något lustigt vis en massa saker gjorda av bara farten. Just nu
njuter jag av nyklippta häckar, kantskurna rabatter och en i det närmaste ogräsfri
gång i trädgårdslandet. Det är sådant som bara händer när man har semester.


Gratis spillbitar från byggvaruhandeln har sågats av i lagom
längder, målats vita och försetts med hål och snöre.
Därefter skrev jag med darrig hand pionens namn
med vattenfast penna.

Nu är det tid för lite pyssel som är både roligt, billigt, snyggt och alldeles,
alldeles nödvändigt. Nu är det meningen att jag ska få ordning på mitt liv
(fniss) eller åtminstone få lite ordning på mina pioner. De har länge levt ett 
ganska anonymt liv här hos mig. Älskade men namnlösa och nu ska det bli
ändring på det. De ska få alldeles egna namnskyltar.

Efter en titt i gårdens egna lilla skrotsamling, bland gammal taggtråd och trasiga
maskindelar, hittade jag ett helt gäng med mystiska, rostiga, lätt böjda pinnar i
en längd av ca 60 cm. I ena änden satt en rostig mutter som gjord för att hänga
en liten namnskylt runt. Den andra änden var spetsig och som gjord för att stickas
ner i jorden. Tänk vad stolt svärfar hade blivit om han vetat att delar av hans
kasserade gamla stengrep kom till användning igen. 

Ska vi tro att klematisen heter ´Warsavska Nike `
Jag som trodde att hon var mörkröd ?


Överdelen av en gammal mjölkaså (mjölkkruka) och ett antal rullar med gammal
rostig taggtråd låg i skrothögen även de och bara väntade på att få bli använda.
Klematis vill ju hade det lite skuggigt om fötterna och i brist på vegetation just
där fick det bli denna lösning. Bilden är lite avhuggen men som växtstöd har jag
helt enkelt använt en rulle taggtråd som jag kört en av de beryktade pinnarna
från stengrepen igenom på diagonalen.

En stor bild får det bli så att ni verkligen ser.

 Fyra stengrepspinnar och två varv med ståltråd fick bli växtstöd åt jättetåteln
´Skyracer`. Övrigt sällskap är stäppsalvian ´Schneehügel`, vit höstanemon och
söta lilla violen ´Molly Sandersson` som nästan förtjänar ett eget litet inlägg.
Trampnarven i förgrunden får vi inte heller glömma. Jag låter ofta detta lilla
"ogräs" få ta plats i rabatterna i brist på annat.




Vad denna skrottingest ursprungligen använts till vet jag inte men jag tyckte
ändå att den kunde förtjäna en plats i trädgården. Taklökarna tycks inte ha
något mot sällskapet.

Ja, alla goa trädgårdsvänner,
jag skrotar väl vidare i min trädgård några dagar till.

Hej då!

5 kommentarer:

  1. Haha så fint det kan bli med en massa gammalt skrot. Stengrepspinnarna var verkligen helt perfekta till namnskyltar !!

    SvaraRadera
  2. Sødeste Lisa.....tusind tak for din kommentar hos mig. Det er altid hyggeligt når nye kigger forbi.

    Sikke et skønt sted du har dig her.....det er bestemt ikke sidste gang jeg kigger forbi dit paradis :0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  3. Åh, den där sista "roliga saken" var ursnygg och passade precis bredvid taklökarna och berget.

    SvaraRadera
  4. Härliga skrotfynd! Skönt att bara skrota runt och fixa, det är semester. Började min idag! Underbart!!

    SvaraRadera
  5. Du har hittat mycket charmigt "skrot" tycker jag:-). Härliga bilder som vanligt!
    Kram Hanna

    SvaraRadera