måndag 18 april 2011

Påsklamm. Del 1.

Tänk vad tiden går fort. Våra januari födda lamm har hunnit
bli riktigt stora busiga "tonåringar" och det är absolut hög tid
att tänka på framtiden med allt vad det innebär. Väga, välja
ut livdjur, planera för slakt, avvänja osv.

Men mamma vad stor jag har blivit.

De största lammen är redan avvanda och nu i påskvecka går den första omgången
till slakt för att kanske bli riktiga påsklamm och hamna på någons tallrik i helgen.
Jag minns att jag som barn tyckte att det lät konstigt med lamm till påsk för i min
värld föddes lammen på våren och slaktades på hösten. Det som inte såldes under
hösten frystes och lagrades för att säljas senare. Våra traditioner ändras snabbt
och numera kan man köpa färskt svenskt lammkött året runt. Lammköttet ökar
ständigt i popularitet, inte undra på det det är både gott och nyttigt. Svensken
äter 1,4 kg lamm per person och år och självförsörjningsgraden i vårt land är 
endast 39 %. Här finns det en stor potential men...............avräkningspriserna 
till oss producenter ligger i botten bland EU-länderna enligt SCB s statistik. Siffror
som man helst vill förtränga. Nu vill jag bara vara lycklig över våren och alla härliga
lamm.


För ett par veckor sedan släppte vi ut våra får på "bete". Inte för att det finns
så mycket grönt att äta, utan mer för att det kan vara skönt för dem att få komma
ut och röra på sig. Ladugårdsdörren står öppen och de får gå och komma som de
vill. De första dagarna höll de sig lite försiktigt runt foderhäckarna bakom
ladugården men i takt med att vädret har blivit varmare har de gett sig ut på allt
längre rundor. Trots att de har fri tillgång på fint ensilage verkar det bruna
fjolårsgräset minst lika attraktivt. Eller är det så att de är beredda att jobba
ganska hårt för att hitta de första gröna stråna som döljer sig under?


Hej hopp, här kommer de i full fart ner för backen.

 

Det råder full aktivitet ute i fårhagen och det rusas och busas en hel del. Inne
i ladugården är det lite lugnare även om det händer mycket även där. Det är full
babyboom med en ny omgång tackor som håller på att lamma med det tar vi en
annan gång.

Fortsättning följer.

Hälsningar Flitig Lisa.

 


2 kommentarer:

  1. Kul att få hänga med lammen en sväng ut i hagen. De ser så glada ut när de kommer skumpandes ner för backen.

    Vi älskar lammkött och faktiskt - fast det är lite dyrare - brukar jag köpa svenskt. inbillar mig att de lammen har haft det hyfsat bra i sitt liv och samtidigt gillar jag nä'rproducerade varor.

    En lammstek till påsk är en given tradition här hos mig. Kryddad med färska örter oc lite vitlök...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Dom ser så fina ut. Tack för att vi får hänga med dom ut i hagen:)
    Trevlig påsk helg!

    SvaraRadera