onsdag 23 februari 2011

Min lilla tomatlista.


Allting har sin tid. Att så har sin tid och att skörda har sin.

Så var nu den första lamningsomgången avklarad och sportlovsresan ligger bakom
oss den med. En tid för deklaration är också bokad och jag slipper tänka på tråkigt
kontors jobb ett tag framöver. Nu känner jag mig redo att börja tänka på våren.

Har man som jag både trädgård och djur och dessutom jobbar i blomsteraffär,
lever man väldigt nära årstiderna. Allting har verkligen sin tid. Sådd, skörd och allt
det som händer före, mellan och efter...... ja ni vet. Året har sin gång och det är
lika skönt att komma in i en ny tid som att lämna den gamla. Det lär ju dessutom vara nyttigt att leva med årstiderna, nära naturen. Ett cirkulärt liv där allt kommer
igen och man får möjligheter att börja om varje år. Tanken finns alltid att i år ska
allt bli ännu bättre än förra året. Skördarna bli större och rabatterna vackrare än
någonsin. Säkert känner ni igen er själva i mina trädgårdsdrömmar.


Här om dagen plockade jag fram min låda med alla fröerna. Inventerade för att se vad som behövde köpas nytt och vad som var gammalt och borde slängas. Det blev en inte allt för lång lista den här gången: morötter, spenat, rödbetor och lite annat som gick att handla på Granngården. När bassortimentet är inhandlat kommer sedan det roliga med svåra arbetet att hitta sorterna som skall sätta guldkant på tillvaron. Vilken tur att det finns postorder.

Får jag presentera årets tomater fast dom inte är inköpta än riktigt alla och är mindre sådda.


BLODDY BUTCHER. En mörkare (?) röd, tidig busktomat. Namnet lät ju lite läskigt. Jag hoppas verkligen att den är både god och tidig.

GARDENERS DELIGHT. Min absoluta favorit. Underbart god och precis lagom stor att stoppa rakt in i munnen. Frågan är bara var jag skall hitta den, för min fröpåse gapade tom.

GUL PÄRONTOMAT. Barnens favorit. Den producerar inte så mycket så varje liten tomat blir något att bråka om och längta efter. Fröna köpte jag i Litauen för några år sedan. Det är precis den typen av reseminnen som jag älskar.

MONEYMAKER. Den sår jag bara för att jag har frön kvar i påsen. Den mognade
sent och smakade ganska trist fast å andra sidan blev det, som namnet kanske
antyder, en stor skörd. Jag körde den i matberedaren och frös in för framtida
maträtter. Mums hela året.

SUNGOLD F1. En orange körsbärstomat. Det är ju alltid trevligt med lite olika färger på tomaterna men inga svarta tack. Dom ratas av familjen som säger att dom ser skämda ut.

OLIVADE. Avlånga matiga tomater som inte gav några bestående intryck. Har man
frön kvar är det väll lika bra att testa en gång till ? ..... eller?

Ett 9 m3 stort växthus rymmer inte hur mycket som helst. Sedan hoppas jag att
jag kan byta till mig några spännande sorter av mina odlande vänner och jag är
inte främmande för spontanköp om det dyker upp något kul.


Lite om trädgårdslandet.



Ungefär så här brukar min ritning över trädgårdslandet ut. Det gäller att planera
noga för att få rum med alla godsaker och givetvis en massa härliga ringblommor,
krasse, gurkört och andra sommarblommor, som jag absolut tycker hör hemma i
köksträdgården. Grönsaker och blommor är så vackra tillsammans att jag bara inte
kan motstå den estetiska utmaningen utan att för den skull glömma allt det där om
växtföljd och annan fakta.

Jag njuter verkligen av allt som trädgårdslandet och växthuset ger. Det kan inte bli
mer ekologiskt och nätproducerat än såhär. Vi är inte självförsörjande men varje
liten grönsak som hamnar på tallriken är en enorm rikedom och tillfredsställelse,
dessutom smakar det ju så  himmelskt gott.


Lycka till med era odlingsplaner.
Hälsningar Flitiga Lisa.

                                                                                                                                     

5 kommentarer:

  1. Halloj! Jag har nog kvar några GARDENERS DELIGHT om du är intresserad. Jag kan kolla i lådan och skicka om du vill...

    kram

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar trädgårdsplaneringsbild ! Känner att jag saknar konstnärliga talanger alldeles... Jag kör också med Gardeners Delight verkligen goda små rackare. Brukar dock odla upp alla frön och säljer det som jag inte behöver på växtmarknader. Köpte dem hos Impecta.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du tittade in till mig och skrev en gullig kommentar, då hittade ju jag dig. Tyvärr tar jag mig alldles för sällan tiden att hitta nya fina bloggar, men nu fick du en ny följare..ler. Spännande med dina fina ritningar och planer. Jag dukar gärna med udda porslin också, det skapar samtalsämnen och igenkänningsfaktor vid bordet. Missa inte min tradition med månadens dukning som jag visar i helgen!
    Ha en skön och rofylld helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Din tomatodling blir rena godisbutiken! Det vattnas i munnen när man läser sortlistan...
    Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig om det är okej! Min mailadress är esters.tradgard@bornet.net.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  5. Det är bara jag igen....

    Ville bara berätta att jag hittat Gardeners Delight hos Rara Växter så nu är min
    tomatsommar räddad hoppas jag

    SvaraRadera